En dröm

Varför drömmer vi?
Drömmer vi för att vi vill blunda för verkligheten?
Drömmer vi för att vi är rädda för verkligheten?
Drömmer vi för att det känns bättre där än i verkligheten?
Ja, varför drömmer vi?

Att drömma är farligt.
Vi drömmer alltid efter något bättre och där fastnar vi. Vi väntar på att drömmen ska slå in. Vi glömmer det verkliga livet och bara drömmer.
Men vad händer sen? När verkligheten hinner ifatt oss? När vi förstår att det bara, trots allt, var en dröm?
Jo, då går vi sönder. Vi faller samman inombords och vågar aldrig mer drömma.
Är det bra? Kan drömmar vara bra?
Kanske, kanske inte. Om vi tänker efter så finns det (faktiskt) drömmar som slår in.
När ska vi veta om drömmen är god eller ond? Vem talar om det för oss? Gör våra vänner det? Och om de gör det, lyssnar vi på dem då?
Nej. För vi vill, vi vill drömma. Att drömma underlättar. Då kan vi leva med tanken som säger: att allt ordnar sig.
Att hoppas och att drömmas, är det samma sak?
Nej. Du säger aldrig att jag hoppas på att få en bra framtid. Du drömmer om en bra framtid.
Vi borde tänka mer på att skapa. Vi ska skapa en framtid, vi ska skapa en bra morgondag, vi ska skapa... Inte drömma.

Jag tror inte på drömmar. Det blir fel. I slutet blir allting fel. Det rasar. Vi lever inte i drömmar, vi lever i verkligheten.
Men det vi glömmer är att verkligheten kan vara bra.
Min verklighet är bra för jag har slutat drömma, för länge sen.
Men jag tror (ändå) att om någon skulle fråga hur mitt liv är så skulle jag svara: Som i en dröm...

Kommentarer
Postat av: Jasmine

sv; Hoppas jag med! när ja vart förkyld började det också svida i mina ögon av ngn konstig anledning:S

2008-11-11 @ 18:59:14
URL: http://problematicgirl.blogg.se/
Postat av: Viktoriae

Väldigt bra skrivet!



Fast jag är ju för att drömma ;) Jag försvinner inte bort från verkligheten när jag drömmer utan jag ser framtiden framför mig. Så som jag vill ha det, så jag vill sträva efter att det ska bli och så som jag önskar det bli. Men drömma måste jag, för det är så jag strävar framåt..=)





Kramar!

2008-11-11 @ 20:14:16
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: Milla

Det var värst vad djup du blivit då ;)

Se bara till så att du inte drunknar bland molnen de blå.. och rosa också för den delen..

Kram <3

2008-11-11 @ 21:28:52
Postat av: Madde

Drömmar = underbara | Drömmar = Crap

Nej det verkar inte som om jag blir friskare -.- Hata det!

Kram <3

2008-11-11 @ 22:09:19
Postat av: Liene

TYcker att man borde få drömma, det är ju det som får en att vilja fortsätta leva:) Men inte för höga förhoppningar, för det blir nästan aldrig som man vill att det ska bli.

2008-11-12 @ 13:40:54
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Cissi

Nja vet jag väl ändå inte :p

Nejda, här är det ingen som ska drunkna! Så d så!



Kram <3

2008-11-12 @ 16:48:03
URL: http://hateistooeasy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0